Last week of my trip in lovely Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu Last week of my trip in lovely Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu

Last week of my trip in lovely Thailand

Door: cindyaarden

Blijf op de hoogte en volg Cindy

18 Maart 2012 | Thailand, Bangkok

Dag iedereen!:D Alweer even geleden dat ik wat van me heb laten horen, hier nog maar even een lekker lang, laaste verslagje dan van mijn tijd in Thailand voornamelijk, want daar valt toch wel het een en ander over te vertellen!

Het einde van de reis komt nu toch wel met een sneltreinvaart op me afdenderen. Nog maar een weekje te gaan hier in Thailand. Twee weken terug uit Australie vertrokken. Nadat ik Tessa in Brisbane heb achtergelaten nog twee daagjes in backpackerswalhalla Byron Bay vertoefd. En ik moet zeggen de sfeer is ook wel heel erg relaxt daar!:) Ik had er zeker nog wel langer kunnen blijven, maar Thailand wachtte op me;) En ik keek daar ook wel heel erg naar uit moet ik zeggen en ook om Camilla en Sofie weer te zien:). Al was ik het land zelf nog niet zat, wat een toptijd heb ik daar gehad! Dus wel met een brede glimlach op mijn gezicht denkend aan alle mooie herinneringen daar vertrokken. De nachtbus vanuit Byron Bay genomen direct naar Sydney Airport , ik was immers al twee keer in Sydney geweest en tussen Byron Bay en Sydney is eigenlijk niet heel veel bijzonders meer te zien uitgezonderd van wat kleine surfplaatsjes. Vast erg leuk en gezellig allemaal, maar mijn tijd in Australie zat erop en ik had ergens ook wel het gevoel dat het nu mooi was geweest daar en ik binnenkort echt weer lekker op huis aan moest! En een nieuw avontuur, Thailand, kon beginnen...

Een lange, slopende reis naar Bangkok was het wel. Eerst die nachtbus, toen ellenlang wachten op mijn vlucht die avond en toen nog 9 uur vliegen. Gelukkig wel Sofie en Camilla op het vliegveld tegengekomen; konden zij mij nog een beetje wakker houden:P. Zij vlogen diezelfde avond naar Bangkok, een half uurtje voor mij haha stom. Maar wel handig, konden we mooi met z'n 3-en een hotel boeken enz. Scheelt toch weer, als je dat alleen betaalt ben je wel stukken duurder uit. Ik had niet zo'n zin om in het bloedbenauwde Azie in een hostel te gaan zitten namelijk (stiekem was ik het leven in hostels en je kamer met tien vreemden delen e.d. wel een klein beetje zat (A) ). Maar hier in Azie is het zoveel goedkoper, dus kun je dat ook gewoon doen als je met zn 2-en of 3-en bent.

Wel even fijn, iets meer luxe moet ik zeggen, ook qua eten en dergelijke. Hier gaan we gewoon elke dag uit eten, want dat is net zo duur (of goedkoop moet ik zeggen!) als eten in de supermarkt kopen. En daarbij ligt hier ook niet zoveel in de schappen of je moet elke dag zin hebben in noodles haha. Maar dat hoofdstuk (noodles is echt het backpackersvoedsel) hadden wij in Australie zelfs al vrij snel afgesloten, je bent het gauw zat;). Deze weken hier in Thailand voelt, mede door de luxe, daarom ook niet echt als backpacken, maar meer als een vakantie van drie weken. We gaan er ook niet denderend veel op uit, maar dat is wel even lekker. Het continue reizen en zoveel mogeijk zien in een dag (en natuurlijk we hebben ook echt wel relaxte strandagen gehad waarop we niets deden in Australie hoor;)) is toch best wel slopend. Dus dit is wel echt even lekker bijkomen!:). Ik denk dat voor mij zes maanden reizen ook wel lang genoeg is. Ik kijk er ook ergens wel weer naar uit nu om naar huis te gaan hoor. Vooral om iedereen weer te zien thuis!:D Al zal het nog wel heel erg wennen worden straks aan het gewone leventje in Nederland weer haha.

Maaaaar eerst nog even een weekje genieten hier!:) We zijn na twee dagen in Bangkok een beetje sightseeing te hebben gedaan vertrokken naar Koh Samui. Vijf dagen gebleven daar, was erg gezellig. Onze eigen bungalow (best simpel hutje hoor), maar wel op een superprachtig strand, zo gaaf! En gezellige mensen nog ontmoet, waar we vaak mee uit eten en mee op stap gingen. Wel grappig, ik had verwacht dat dat toch veel minder makkelijk ging als je een eigen kamer hebt enz, maar dat valt toch allemaal wel mee. Nu moet ik zeggen dat deze eilanden ook wel echt de toeristische trekpleisters zijn, dus veel backpackers en vakantiegangers hier. En het is ook echt supermooi! Deze stranden hier verslaan de prachtige stranden die we in Australie zagen misschien zelfs nog wel:).

We zijn vanaf Koh Samui een avond nog een keer met de ferry naar Koh Phangan (buureiland) geweest, want daar was 8 maart namelijk de beruchte fullmoonparty. En dat was me ook wel een feestje moet ik zeggen;). Emmers drank worden daar verkocht, overal zijn vuurartiesten op het strand, iedereen had zijn lichaam bewerkt met bodypaint, vette muziek, zeker 10.000 man op het strand aan het dansen. Ze hadden zelfs een vuurhoepel waar je doorheen kon springen, vuurlimbo-en en touwtje springen met vuur, pff daar heb ik me maar niet aan gewaagd! Maar de party was wel erg gaaf om een keer mee te maken!:). Nu moet ik zeggen dat we hier wel vaker gaan stappen op het strand, zo chill, dat ga ik wel missen hoor straks.

Sofie en ik hebben nog een middagje een scooter gehuurd op Koh Tao, was ook wel erg gaaf. Een stuk de heuvels ingegaan en mooie waterval gezien, waar we in hebben gezwommen, super. Ook wel een uitdaging om deel te nemen aan het verkeer hier, wat een chaos! Iedereen doet maar wat, superdruk en mensen die nog in gaan halen terwijl dat gewoon echt niet kan, scooters die links en rechts langs je heen scheuren (want daar rijdt echt iedereen hier op, zelfs kinderen van 10! En hard en zonder helm:s). Echt complete chaos dus, haha je staat wel te kijken soms. Nu moet ik zeggen als je eenmaal in de flow van het verkeer zit, is het minder eng dan het lijkt, dus we zijn zonder ongelukken weer in ons plaatsje aangekomen gelukkig. Onderweg zelfs nog wel 1 stoplicht gezien haha ik viel om van verbazing!

Die momenten van complete verbazing zijn wel echt supergrappig. Ik vind het wel bijzonder om nu in een land met een totaal andere cultuur te zijn. Je staat soms echt met je mond open als je ziet hoe de dingen hier gaan. Om nog even terug te komen op het verkeer (baby's worden soms vervoert op scooters:S en we zagen ook in Bangkok eens mensen op auto's in plaats van erin:s). Haha we keken onze ogen uit toen we in de bekende tuktuk door Bangkok werden vervoerd die eerste dagen. Maar ook straten bepakt en bezakt met kraampjes waar mensen eten verkopen, echt overal:P

Wat soms wel echt verschrikkelijk is zijn de wc's hier. Vaak zijn de wc's buiten de hotels en bungalows niet meer dan een grondtoilet, waar je gehurkt boven mag zitten en dan vervolgens door moet spoelen door met er een bakje water overheen te gooien. Nadeel hiervan is dat er ook waak veel water uit 'het toilet' plenst en eromheen beland. Dus vaak als je zo'n wc binnenkomt is het overal nat van het water en god mag weten wat nog meer en ruikt het ook heeeerlijk. Haha dat is soms wel even schrikken als je een normaal toilet gewend bent, maarja dat zijn ook dingen die je erbij krijgt als je in azie reist natuurlijk;).

De mensen zijn hier natuurlijk ook wel een stuk armer. Dat is soms wel schrijnend om te zien, al zien de meeste mensen er erg gelukkig uit en zijn er niet heel veel daklozen, toch is het wel heel hard werken voor deze mensen om in levensonderhoud te voorzien op een dag natuurlijk. Het doet je wel heel erg beseffen hoe dankbaar wij wel niet mogen zijn met alles wat we hebben als je soms de huizen en voorzieningen hier ziet. En dan zijn wij nog in het wat meer welvarender gedeelte van Thailand, ik denk dat als je op andere plekken gaat reizen binnen Thailand dat je nog wel meer armoede tegenkomt.

Al heb ik hier ook wel degelijk erg zielige dingen gezien. Zoals wanneer je uitgaat naar een bar aan het strand om een drankje te drinken je heel veel kinderen langs de tafels krijgt die proberen om zelfgemaakte kettingen te verkopen voor het gezin. Deze kinderen mogen volgens mij pas thuiskomen als alles verkocht is, want ze lopen er midden in de nacht nog:|. Dat is wel onterend om te zien: je ziet dat ze doodvermoeid zijn en niets liever willen dan in bed liggen natuurlijk, maar toch moeten ze iedereen af met hun kettingen: 5 bath, 5 bath!:(

Ook krijg ik toch altijd wel een steek in mijn hart bij het zien van de zwerfdieren op straat. Twee dagen terug was er bijvoorbeeld een kitten voor onze hut toen Camilla en ik buiten zaten en die was gewoon niet weg te krijgen bij ons en sprong ook bij je op schoot telkens miauwend en kopjes gevend. Uiteindelijk heb ik het beestje met moeite van mijn schoot kunnen tillen en ben ik maar binnen gaan zitten, want de tranen stonden me echt in de ogen! Dat soort dingen zijn wel moeilijk om te zien. Al weet je dat je dat ook gaat zien wanneer je in Azie gaat reizen. De landen hier hebben ontzettend mooie dingen natuurlijk, maar ook veel minder mooie dingen.

De busreis van Bangkok naar het zuiden was ook wel echt weer een goed voorbeeld van hoe anders het hier is. Hoe omslachtig het gaat soms vooral haha. Dan moet je weer tien meter opschuiven met je koffer of 10 minuten later nog eens 20 meter, om vervolgens nog een uur op de bus te wachten in het midden van een rotonde waar we gedropt waren door weer een ander busje. En dan bij aankomst in de plaats waar we de ferry moesten pakken wordt je gelabeld alsof je vrachtvee bent en gedwongen te zitten. Haha lekker staan wachten, dat snappen ze hier niet zo goed: sit, sit! En als iemand iets uit de tas wilde pakken: No bag, no bag, sit! En niemand die je vertelt hoe lang de reis nog gaat duren.

Uiteindelijk kwam er dan nog een busje, denk je vijf minuten tot aan de ferry, nee hoor nog een uur:S. Maargoed uiteindelijk Koh Samui bereikt. Nu moet ik zeggen dat dat onvriendelijke gedrag (wat we niet vaak meemaken trouwens, over het algemeen superlieve mensen hier) en de manier waarop er tegen je gepraat wordt natuurlijk soms ook wel een beetje aan het zeer gebrekkige engels ligt van de thaise mensen, al betwijfel ik of dat hier het geval was!
De meeste Thaise mensen zijn echter supervriendelijk (codewoord is echt glimlachen hier) en zelfs al kunnen ze geen drol engels, proberen ze je toch nog te helpen. Het is soms wel grappig als je echt met handen en voeten dingen moet vragen of uitleggen, en ook de uitspraak van hun engels levert soms nog wel eens wat verarring op. Ook grappig is de standaard zin die elke Thai kent en die je dan ook overal hoort: same, same. Same price for you, same same. En dan voegen ze er soms nog doodleuk aan toe: but different.. haha snap jij het nog!:s

Na Koh Samui voor drie daagjes naar Koh Tao geweest. Hier hebben we voor een middagje een keer de boot genomen naar een superklein eilandje, tien minuutjes varen. Het is echt niet moeilijk om hier aan een bootje te komen om naar een strand verderop te gaan. Overal waar je loopt op straat wordt je aangehouden: taxiboat, taxiboat!!? Elke Thai heeft ook een boot volgens mij hier op de eilanden, wel grappig gezicht. Dus toen naar een supermooi strandje gevaren, erg gaaf! Nog een klein stukje omhoog geklauterd naar een vieuwpoint, mooi hoor! Dat is het ook wel zo'n beetje het enige actieve wat we gedaan hebben tot nu toe haha. Het is ook veel te warm om actief te doen, pff ech zweten hier hoor. Al hadden we die klamme, warme temperatuur wel verwacht van tevoren, maar dan zitten wij nog wel op de eilanden te bedenken...

Na Koh Samui door naar ons volgende eiland Koh Phi Phi, waar we ons nu nog bevinden. Kleinste eiland en ook wel de mooiste van de drie tot nu toe moet ik zeggen! De reis hier naartoe was ook nog wel even een beschrijving waard:P. We namen namelijk de nachtboot vanuit Koh Tao naar het vasteland om vervolgens een stukje met de bus en toen nog een stukje met de ferry af te reizen naar Koh Phi Phi. Die nachtboot was me alleen wel een gebeuren. Had ik het tijdens de busreis vanuit Bangkok naar het zuiden over vrachtvee, nou dan kon je dit toch wel gewoon goederentransport noemen! Pff 120 man moesten er op een geen eens zo grote boot, dat zagen we al toen we nog op de pier stonden. Dan begint het zweet je al een beetje uit te breken en denk je: wat voor een helse nacht gaat dit worden!? Nou een hele helse nacht. Hutje mutje lag je naast elkaar, twee rijen boven elkaar. Het verbaaste me eerst nog wel enigzins dat je nog de mogelijkheid had om te liggen.

Wij lagen alleen echter niet in het slaapgedeelte, maar voor de toiletten zo'n beetje. Nummer 136, 137 en 138, nou als er 120 man op de boot kunnen, dan weet je het al. Het waren ook geen echte plaatsen natuurlijk, de matrassen lagen dubbelgeklapt op de grond, meer ruimte was er niet. Een beetje overgebleven ruimte dus. Uiteindelijk nog wel gelukt om mijn matras plat neer te leggen, zodat ik nog enigszins kon liggen. Maar toen werd de motor gestart, waar wij dus precies voor lagen, wat een pokkeherrie! Afschuwelijk. Oordoppen erbij gepakt, maar ik kan nou niet zeggen dat het echt hielp. Ik had echt medelijden met de mensen die geen oordoppen hadden, volgens mij kon je nog gehoorbeschadiging oplopen van die herrie!:O Bovendien was het lekker warm zo naast de motor. Camillia lag er eerst pal naast, maar is maar opgeschoven omdat het hout van het hokje om de motor gewoon brandde van hitte zowat. En die nacht was er ook nog eens een lekker regenbuitje, dus werden we af en toe nat van de regen. Kortom: een van de ergste manieren van reizen ever dus. Maar we hebben het wel weer overleefd en later kon ik er ook wel weer om lachen..

Nu blijven we nog voor 4/5 dagen op Koh Phi Phi. Dan gaan we met de ferry naar Phuket. En dan een/twee dagen later vlieg ik 's avonds naar Bangkok. Om dan daar rond middernacht mijn vliegtuig terug naar Nederland te pakken. Ik heb er maar voor gekozen om in een keer door te vliegen en niet nog een dagje in Bangkok te verblijven. Ik heb dat wel gezien en dan ben ik liever nog een dagje gezellig met de meiden in Phuket:). Bovendien maakt het ook niet heel veel uit die ene vliegreis meer, een lange slopende reis terug wordt het toch wel;). Erg vreemd gevoel dat ik over een weekje gewoon weer in Ugchelen rondloop. Ik kan me er nog niets bij voorstellen! Maar ik heb erg veel zin, familie, vrienden, collega's en mijn lieve hond weer te zien. Ik heb iedereen toch ook echt wel gemist hoor. Maar het was het allemaal waard, ik heb de tijd van mijn leven gehad de afgelopen zes maanden. Zo ontzettend veel gave dingen gedaan en gezien en ontzettend leuke mensen ontmoet vanover de hele wereld. Het hadden geen betere zes maanden kunnen zijn voor mij!:) Nu ga ik nog even lekker een weekje lekker van zon, zee en strand genieten;) en dan weer op naar huis! Tot over een weekje of heel binnenkort allemaal!:)

Dikke kus vanuit Thailand xxx

  • 18 Maart 2012 - 12:17

    Mams:

    Wat een geweldig verslag, en lekker lang ook! Bizar soms wat je meemaakt, ook nare dingen zoals met die kindjes en dieren ( kan ik ook totaal niet tegen ;( ) Maar gelukkig meestal hele mooie momenten voor jou en je zweedse vriendinnen! En wat een leuke foto's !! Lieverd, alvast een hele goeie reis en tot op Schiphol !! Aahh, ik kan niet wachten! ;)

  • 18 Maart 2012 - 13:13

    Hans En Marian:

    wat een ontzettend leuk verslag en wat een geweldige 6 maanden heb je beleefd, wel heel gezellig om je binnenkort weer in levende lijve in Ugchelen te zien. Geniet nog van je laatste restje Thailand en een hele goede thuisreis. Veel liefs van ons.

  • 18 Maart 2012 - 14:20

    Wilma Ploeg:

    Hoi Cindy,

    Wat een leuk verslag om te lezen en mooie foto's. Wat heb je toch veel mee gemaakt, dit is iets wat ze je nooit meer afpakken!! Nu nog lekker een weekje relaxen in Thailand en alvast een hele goede thuisreis.
    Groetjes,
    Wilma

  • 18 Maart 2012 - 18:41

    Ton En Inge:

    Hai Cindy,

    Zo te lezen heb je een fantastische tijd gehad en onvergetelijke (levens-)ervaringen opgedaan !
    Het aftellen is begonnen maar geniet nog maar even lekker van je laatste weekje.
    En je weet het he : het mooiste van weggaan is het thuiskomen !

    Een hele goede thuisreis en een heel warm welkom op ned. bodem.

    Lieve groeten,
    Ton en Inge

  • 18 Maart 2012 - 23:25

    Tessa:

    Hee Cin!
    Wat een geweldige foto's en verslag, al zijn sommige dingen ervan natuurlijk minder om mee te maken. Maar wel weer een ervaring, hele wat anders dan Australie, als ik het zo lees. Geniet nog even van je laatste daagjes en een goede terugreis gewenst! Ik spreek je snel weer! X!

  • 19 Maart 2012 - 16:48

    Paps:

    Hoi Cin!
    Een geweldig leuk en lang verslag en mooie foto's. Ook in Thailand beleef je zo te lezen een geweldige tijd en doe je veel ervaring op. De minder leuke dingen die daar met mensen en dieren gebeuren zijn natuurlijk niet prettig om mee te maken. Geniet van je laatse dagen in Thailand en daarna een goede terugreis naar je vaderland. Ik kijk uit naar de ontvangst zaterdag op Schiphol.

    Dikke knuffel!!!

  • 19 Maart 2012 - 18:26

    Buurtjes Veenhuizenw:

    wat hebbe we genoten van jullie verhalen maar nu weer naar huis je moeder telt de dagen af en pa zit maar inde tuin te krabben fijne thuiskomst knuffel van de buurtjes dag meid

  • 22 Maart 2012 - 09:47

    Patricia:

    top verhaal weer!!. Yep en welkom in azie hahah. ik blijf me nog steeds verbazen in azie na 5 maand :). Heb je nog leuke tips voro thailand. En als je weer in nederland sparen en nieuwe trips plannen. natuurlijk wel bezig blijven he ;)

    dikke kus

  • 19 Juni 2016 - 19:41

    Robin:

    Zie Facebookbericht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Cindy

Actief sinds 24 Aug. 2011
Verslag gelezen: 10666
Totaal aantal bezoekers 143900

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 16 December 2016

Backpacken Zuid-Amerika

20 September 2011 - 24 Maart 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: