Down South - Reisverslag uit Paracas, Peru van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu Down South - Reisverslag uit Paracas, Peru van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu

Down South

Blijf op de hoogte en volg Cindy

17 September 2016 | Peru, Paracas

De laatste dagen in Lima waren niet minder indrukwekkend dan de eerste. Nog enkele malen meegeweest naar de sportprojecten, met name bij de volleybal voor de jongsten geholpen. Daarnaast wilde ik zelf ook graag nog iets doen voor de organisatie en zij wisten wel een manier waarop dit kon. Enkele maanden terug waren er zakken vol tampons geleverd aan de organistie, een donatie vanuit Amerika. Echter zijn deze veel te duur voor het gros van de bevolking hier, zeker voor de vrouwen in de armste wijken. De meesten kennen tampons niet en zeker niet het gevaar van het te lang dragen van deze. Dus je raadt het al: het werd een voorlichting over tampons;).

Een leuke uitdaging weer, wel passend bij mijn achtergrond op zich en ik moet ook zeggen dat het mij alles mee viel. Ik had even wat voorbereid en een klein beetje informatie op papier gezet voor de vrouwen en daar ging ik dan maandag, in het spaans! Ietswat zenuwen, maar bovenal was het gewoon gezellig en leuk om te doen. Iedereen luisterde heel aandachtig en ze voelden zich zelfs zo op hun gemak dat ze vragen stelden. Tijdens het verdelen van de spullen stak iedereen dan ook maar wat graag zijn handen uit! Bizar om te zien hoe blij de mensen hier zijn met zoiets kleins.

Woensdag heb ik de bus gepakt om verderop te gaan, down south naar Paracas. Dit is een klein gehucht aan de kust, maar vooral bekend vanwege het Nationaal Park hier in de buurt en de Islas Ballestas, een rotsachtige eilandengroep waar veel diersoorten leven. Van een enkele Peruaan in Lima kreeg ik nog te horen, Paracas...wat ga je daar in godsnaam 3 dagen doen?! Nou, ik moet zeggen, ik heb mij uitstekend vermaakt hier!

Het is laagseizoen en dat merk je wel, de hostels zijn vaak iets rustiger. Toen ik aankwam bij mijn hostel bleek ik de enige op een dorm van 5 personen haha. In de avond kwam er echter nog iemand bij en dat is dan toch wel weer gezellig als je, zoals ik nu overdag, zeeen van tijd hebt. Het is een klein familiehostel met een supervriendelijke eigenaar, die echt de tijd neemt om je te leren kennen. Zo nodigde hij mij en nog een paar mensen uit voor een dagje vissen in het Nationaal Park verderop, vertrektijd: 6 uur 's ochtends. Leuk om weer die gastvrijheid te ervaren bij de mensen hier.

Nou puntje bij paaltje, de visser zelf kwam uiteindelijk niet opdagen en dus vertrokken we om 8 uur pas. Daar zit je dan met je goede gedrag om 6 uur 's ochtends. Typisch Peruaans dit, die nemen het allemaal niet zo nauw met afspraken. Maar de anderen waren er ook al redelijk vroeg en we kregen ontbijt en koffie, terwijl we zaten te wachten. De tour zelf door het park was onwijs tof en kostte ons niets behalve de entree fee van een paar euro voor het Nationaal Park. Veel mooie plekken heeft de eigenaar ons laten zien en zelfs even off the beaten track over de rotsen gelopen. Niets anders dan lof dus over dit hostel, een erg bijzondere ontvangst!

Vanmorgen heb ik nog een tour gedaan naar de Islas Balletas en veel wild life gezien daar, vogels, zeehonden en pinguins, bijzonder! De boot kwam wel erg dichtbij de zeehonden moet ik zeggen, niet helemaal waar ik voorstander van ben. De zeehonden leken het niet erg te vinden, tilden vaak even een oog op en sliepen vervolgens rustig verder, maar toch..elke keer zo'n schreeuwende groep toeristen voor je neus. Tijdens de boottocht er naartoe hadden we nog de mazzel om enkele dolfijnen van heel dichtbij te zien, ze zochten de boot echt op. En op de terugweg zelfs een hele grote groep van een wat kleinere soort, eigenlijk familie van de dolfijn. Deze waren op doorreis, want ze leven niet in de baai zelf. Zelfs de tourgids stond te springen van enthousiasme, aangezien dit zelden voorkomt :).

Dit was het weer voor nu, morgen op naar de zandduinen van Huacachina!

  • 17 September 2016 - 07:47

    Hans En Marian:

    Prachtig Cindy, fijn om iedere keer een reisverslag te lezen. Zijn we er toch een beetje bij. Mooie ervaringen! We hebben nu ook vakantie en gaan straks met beide roeiteams roeien op het Zwarte Water bij Kampen. Heel veel plezier en mooie excursies! Gr Marian en Hans

  • 17 September 2016 - 10:56

    Geo Aarden:

    Cin. Weer een mooi verslag. Sterk werk om die voorlichting en nog wel in het Spaans te geven daar. En prachtig dat die mensen het daar zo waarderen. Op naar de volgende excursie. Geniet er van, meid.

  • 17 September 2016 - 12:22

    Trudy Aarden:

    Wat geniet ik weer van zo,n mooi verslag, en wat ben ik onwijs trots op je!!! :) :)
    Waarschijnlijk heeft de organisatie het wel jammer gevonden dat je maar 1 week bleef daar, maar ja, je wilt nauurlijk nog zo veel zien in die 3 maanden.....
    Dikke knuffel van ons, ook namens oma!!

  • 17 September 2016 - 18:45

    Marlous Van T Einde :

    Super om jouw belevenissen te lezen. Blijf je graag volgen.

  • 17 September 2016 - 18:45

    Marlous Van T Einde :

    Super om jouw belevenissen te lezen. Blijf je graag volgen.

  • 17 September 2016 - 20:41

    Lies Veldhuizen-Bosma:

    Hoi Cindy, Heb genoten van je reisverslag. Wat geweldig, wat er tot nu op je pad komt.
    Fijn dat wij door jouw uitgebreide verslag, ons een beetje kunnen laten meevoeren in jouw belevenissen. Groetjes Lies collega v Trudy

  • 18 September 2016 - 09:22

    Marian Rosman:

    Hallo cindy. Wat ontzettend leuk om jouw belevenissen te lezen. Ik wens je een mooie tijd. Geniet van alles. Groetjes marian (collega van trudy)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 24 Aug. 2011
Verslag gelezen: 695
Totaal aantal bezoekers 143766

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 16 December 2016

Backpacken Zuid-Amerika

20 September 2011 - 24 Maart 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: