Highlights van Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu Highlights van Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu

Highlights van Peru

Blijf op de hoogte en volg Cindy

01 Oktober 2016 | Peru, Cuzco

Wat een geweldige maand was dit in Peru! Morgenochted vlieg ik naar Uyuni in het zuiden van Bolivia. In eerste instantie wilde ik ook nog enkele plaatsen in het noorden van Bolivia bezoeken, maar ik heb besloten mijn reisplan iets om te gooien. Het is tenslotte alweer oktober en er valt nog zo veel te zien! Patagonie is toch wel de plek die ik echt niet wil missen en het is nog best een eindje karren die kant op;).

Maar natuurlijk zal ik jullie de verdere hoogtepunten van Peru niet onthouden. Het begin van mijn reis had niet beter gekund; prachtige natuur en cultuur en vooral de gastvrijheid van de Peruanen is toch wel erg bijzonder. Dus waar waren we gebleven... De zandduinen van Huacachina! Een toeristische plek, maar toch zeker de moeite waard om een dagje te vertoefen. In het hostel kwam ik toevallig 2 meiden tegen die dezelfde kant op reisden als ik. Samen deden we die middag de Sandboarding-Buggy tour. Met een grote jeep door de zandduinen en vervolgens ook een paar afdalingen op het sandboard gepakt. De zonsondergang in de duinen maakte het plaatje compleet en in de avond de eerste salsa passen weer geoefend op de dansvloer.

De volgende dag een rustige dag bij het meer, voordat we die avond de nachtbus pakten naar Arequipa, zo'n 12 uur rijden. Weinig slapen in de nachtbussen hier, want de ene bocht is nog niet geweest of de volgende hoge drempel op de weg is alweer in aantocht. In Arequipa wilden we met name de Colca Track doen, een 2-daagse hike in de Colca Canyon. Aangezien je dan wel om 3 uur 's nachts vertrok met de bus, maar even een extra dag geboekt om te ontspannen en bij te slapen. Arequipa is een leuk stadje en omringd door een aantal hoge vulkanen maakt het uitzicht hier vooral erg mooi.

De Colca track was een ontzettend mooie route, zij het dat de afdaling wat pittig was, steil en hier en daar slipperig door losse stenen. De wandeling na de lunch beviel me beter en zelfs de volgende ochtend de grote klim terug omhoog ging mij wat makkelijker af. Al merk je de grote hoogte wel en lijkt je conditie ineens nul vergeleken bij wat die in Nederland is;). We sliepen die nacht in een basic hostel bij de rivier, met een klein zwembadje. Nog even gauw een duik genomen om af te koelen aan het eind van de eerste dag en toen gauw de jassen aan, want in de avond koelt het hier overal behoorlijk af. De volgende ochtend begonnen we om 5 uur aan de klim omhoog en net voordat de zon erbij kwam kijken, was ik boven. Die dag zelf werd verder vooral besteed aan de lange weg terug in de minivan en een aantal stops onderweg, onder andere bij de broedplek van de Condors, de heden eennagrootste vogel! Ook de hot springs onderweg waren wel prettig voor de spieren; de benen hadden toch wel wat geleden merkten we al gauw de dagen erna..

De avond van terugkomst gelijk de nachtbus gepakt naar Cuzco, het tempo zat er even goed in. In Cuzco gingen we alledrie weer onze eigen kant op, een van de meiden voor vrijwilligerswerk en de ander had een andere track naar Machu Picchu in gedachten dan ik. Cuzco is ook een erg leuke stad, maar wordt wel steeds toeristischer met de jaren. Niet gek natuurlijk, want de oude Inca Ruines van Machu Picchu liggen hier niet ver vanaf. Hoewel ik er enigszins sceptisch tegenover stond door alle verhalen over hoe geweldig het is, moet ik zeggen dat het toch ook wel een heel bijzondere plek is. De track die ik deed hier naartoe was een 4 -daagse jungle track. Weer een aantal grenzen verlegd, want er kwamen heel wat activiteiten bij kijken. Mountainbiken vanaf 4300 meter hoogte, in de wolken, naar 1250 meter in Santa Maria en het fijne was dat je je eigen tempo mocht bepalen. De Nederlanders zijn dan toch wel vaak de koplopers als het om fietsen gaat. Verder stond er nog raften op het programma en ziplinen (waarbij je aan een kabel hangt op grote hoogte en een aantal honderden meters naar de overkant zweeft). Ik moet zeggen bij deze laatste activiteit scheet ik wel even in mijn broek van tevoren, maar het was geweldig!

Verder hebben we vooral ook veel gelopen, met name de 2de dag was pittig, maar de groep was erg gezellig en dit maakte het goed vol te houden. De hitte van de lager gelegen gebieden in de jungle maakte dat je al na 10 passen baadde in het zweet. Een fijne beloning waren dan ook de hot springs in Santa Teresa aan het einde van de 2de dag. Het enige nadeel waren wel de muggen daar in de jungle. Met name het moment dat je uit het water kwam, wist je dat je aan alle kanten aangevreten ging worden:(. Verder was het super en ook mooi om een klein gedeelte van de beruchte 'Inca Trail' mee te pakken onderweg op dag twee. De Inca Trail lijkt mij een onwijs gave route, maar wel iets te pittig (4/5 dagen hiken) en duur. Dus voor iedereen die daar interesse in heeft: zorg dat je een dikke portomonnee hebt en het een half jaar van tevoren boekt (geen grapje!).

Uiteindelijk was er dan natuurlijk dag 4: Machu Picchu. Je kunt hier vanuit Aguas Calientes met de bus naartoe of lopend, waarbij je een flink aantal treden omhoog moet overwinnen, maar natuurlijk gingen we hiervoor! Om half 5 verzamelt iedereen zich voor de eerste poort beneden, die om 5 uur opengaat. Gelukkig stonden we vrij vooraan in de rij en liep ik samen met 3 jongens omhoog, zodat ik mij een beetje aan hun tempo op kon trekken. Zo waren we nog voor de eerste bus boven en stonden we om kwart voor 6 zowat helemaal vooraan in de rij bij de tweede poort. Om 6 uur mochten we door en dan was daar het bekende uitzicht over de Inca Ruines: het was elke zweetdruppel waard om daar als een van de eersten te zijn.

Tevens nog een extra berg beklommen, naar 3000 meter hoogte, wat een geweldig uitzicht gaf over de omgeving. Machu Picchu was hier slechts een speldenkopje. Met name de omgeving maakt Machu Picchu gewoon een bijzonder mooie plek. Maar natuurlijk 's middags ook nog door de Inca Ruines zelf gelopen. De weg naar beneden, terug naar Aguas Calientes, dan toch ook nog maar gelopen en daarna kon ik geen treden meer zien! In de nacht kwamen we terug in Cusco en de afgelopen 2 dagen heb ik behalve een vlucht boeken, lunchen en dineren verder even helemaal niets gedaan, heerlijk! Vanmiddag nog een keertje met de meiden afspreken, waar ik vorige week mee samen reisde, gezellig! Even de verhalen uitwisselen van de afgelopen week.

Morgenochtend vroeg het vliegtuig in naar Uyuni, Bolivia. Een concreet plan voor waar ik dan precies heen wil reizen (naast het bezoeken van de bekende zoutvlaktes) heb ik nog niet. Ook het hostel heb ik nog niet geboekt. Ik begin al aardig in te burgeren in de Zuid-Amerikaanse cultuur....Manana Manana!

  • 02 Oktober 2016 - 08:21

    Hans En Marian:

    Lieve Cin,

    Wat een belevenissen weer, schitterend verhaal, we zien het helemaal voor ons! Als ze een opvolger zoeken voor Floortje Dessing, hebben we die nu gevonden.
    Meid, geniet er van, wij maken ons in Zutphen op voor de bokbierdag, ook leuk. Misschien iets voor volgend jaar??
    Liefs van ons.

  • 02 Oktober 2016 - 08:47

    Trudy Aarden:

    Heey schat! Heb er maar 1 woord voor: Wauw!!! En wat heb je het weer ontzettend leuk opgeschreven! Top!! Knuffel van ons vanuit Ugchelen! Xxxxx

  • 02 Oktober 2016 - 10:45

    Geo Aarden:

    Hey meid. Wat een mooi verslag weer. Was heel veel bergje op en bergje af. Best vermoeiend. Maar dan je blijf je natuurlijk wel in conditie. Geniet van Bolivia. Dan zullen wij weer van de verslagen kunnen genieten. Dikke knuffel.

  • 02 Oktober 2016 - 12:50

    Wilma Ploeg:

    Hoi Cindy,
    Wauw, wat een belevenissen allemaal en wat maak je toch veel mee. Het is erg leuk, om een verhaal van jou te lezen.
    Geniet er nog maar lekker van en ik wacht het volgende verhaal weer af.
    Fijne tijd nog, Groetjes.......

  • 02 Oktober 2016 - 15:55

    Patricia:

    Wat een leuke verhalen vooral blijven schrijven. Erg leuk om te lezen

  • 04 Oktober 2016 - 09:33

    Marian Rosman:

    Hallo cindy
    Wat leuk om dit verslag te lezen. Wat een belevenis! Ik wens je wederom een mooie en fijne tijd daar en ik hoor van je moeder wel wanneer er een nieuw verslag geplaatst is. Groetjes marian

  • 05 Oktober 2016 - 20:47

    Lies Veldhuizen:

    Hallo Cindy,
    Heb weer genoten van je gedetailleerde verslag. Het lijkt wel of jouw dagen uit meer dan
    24 uur bestaat. Wat geweldig voor je om mee te maken, al die mooie belevenissen.
    Tot het volgende verslag. Groetjes Lies collega van je lieve moeder.

  • 10 Oktober 2016 - 10:17

    Sylvia Merse:

    Hey Cindy..

    Fijn dat alles goed gaat en dat het allemaal zo goed verloopt.
    Geniet ervan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 24 Aug. 2011
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 143768

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 16 December 2016

Backpacken Zuid-Amerika

20 September 2011 - 24 Maart 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: