Sydney en de Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu Sydney en de Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu

Sydney en de Blue Mountains

Door: cindyaarden

Blijf op de hoogte en volg Cindy

04 Januari 2012 | Australië, Katoomba

Wat een gezellige week hebben we nog gehad in Sydney! Het leuke is dat er veel mensen naar Sydney komen voor oud&nieuw (1,5 miljoen voorspelden ze voor dit jaar vogens mij) en als je dan al drie maanden aan het reizen bent, zitten daar natuurlijk best veel bekenden bij! Veel met Camilla en Sophie uit Zweden opgetrokken natuurlijk, maar ook nog weer even met Ricardo uit Nederland afgesproken (kwamen we in Townsville tegen), erg gezellig! Eigenlijk hadden we hem maar 1 avond gezien, maar soms heb je dat gewoon met mensen dat het erg leuk klikt en anderen die je tegenkomt daar denk je soms bij: heel gezellig, maar hoeven we niet later nog een keer mee af te spreken ofso:P. En we gaan van de week nog weer even met Emma afspreken (die we op Fraser Island leerden kennen), ook wel erg gezellig die weer even te zien!

De afgelopen 10 dagen dus veel middagjes lekker in het park gezeten (het weer was heerlijk, zoveel zon!) en wat wezen stappen nog af en toe:). Ohja en nog een keertje naar de bios geweest (New years eve, wel grappige film:)). Immense bioscoop natuurlijk, 14 zalen haha echt belachelijk groot, hele foodcourt erin ook met allerlei eettentjes:P. Even wat anders dan de bios in Apeldoorn (al zijn ze die nu wel aan het uitbreiden natuurlijk, of misschien is dat al wel af, geen idee..:P). Verder hebben we zowaar nog een keertje geshopt, best wel leuk winkeltje gezien nog met jurkjes in onze prijsklasse ook nog; 10 dollar (kijk, dan kunnen we zaken doen!;)). Eerste keer dat we hier iets aangeschaft hebben dat niet uit noodzaak is:P, maar wel even leuk voor oudjaarsavond!

We hebben trouwens ook een nieuwe camera gekocht (noodzaak;)), want onze anderen waren gesneuveld tijdens de Tonagriro Crossing:S). Maar we zijn er wel erg blij, want het is wel een hele mooie met goede lens en je kan er echt gave foto's mee maken. (Tessa en ik zeggen nu soms al bijna: wat een geluk eigenlijk dat we deze nu hebben, als die anderen niet kapot waren gegaan hadden we nooit een nieuwe gekocht natuurlijk..:P). Hm wat hebben we verder nog gedaan en meegemaakt, tja dat was het eigenlijk wel zo'n beetje.. haha dit is wel echt het meest zinnige blog ooit volgens mij xd. Eigenlijk niet heel veel boeiende ativiteiten dus om over te vertellen:P, maar wel een supergezellig en relaxed weekje! En daar was ik ook wel even heel erg aan toe na Nieuw-Zeeland.

Oudjaarsavond is het nog wel even waard om over te vertellen trouwens, superavond gehad!:) Echt supergaaf om dat eens hier in Sydney te vieren, wat een ontzettend mooi vuurwerk en wat hadden we een goed plekje om dat te bekijken!:) Volgens mij had ik al eens geschreven dat we kaartjes hadden gekocht voor een dakterras (Picnic on the roof heette het en het was boven op een school). Dat was wel heel erg gezellig. Geen hip feestje met muziek of iets dergelijks, maar wel een superplek om naar het vuurwerk te kijken! We waren ook met z'n 6-en (Camilla en Sophie en twee andere Zweedse meiden) en hadden allemaal lekkere dingetjes gekocht en een paar flesjes champagne natuurlijk, erg gezellig!

Bovendien zaten we echt gelijk aan het water en hadden we dus een megagoed uitzicht over Sydney en de Harbour Bridge, waar om 9 en 12 uur altijd een hele beroemde vuurwerkshow is. En ook zonder vuurwerk was het uitzicht over de stad 's avonds al geweldig. Het vuurwerk om 9 uur was echt even een opwarmertje, maar het vuurwerk om 12 uur was ook wel echt grandioos! Wauw!:D Supervet om dit zo eerste rang te kunnen zien. Je kon ook vanuit verschillende parken naar het vuurwerk kijken, maar dan moest je er wel echt om 7 uur 's ochtends al gaan zitten en dan was het ook best wel druk en dringen. De avond van tevoren lagen er gewoon al mensen, die in het park bleven slapen, om zo vooraan te staan bij het vuurwerk, pff totaal gestoord:S:P. Wij konden tot 6 uur 's avonds rustig aan doen, dus ik was echt zo blij met onze tickets!

Het was nog wel even stressen toen het zo druk was in de haven en wij de ferry wilen nemen. We moesten wel nog een stukje reizen, namelijk naar de andere kant van de brug. Wij hadden er totaal niet bijnagedacht dat het zo druk zou zijn dat je die hele ferry niet meer op kon en vooraf tickets had moeten kopen. We schrokken ons wel helemaal rot toen een mannetje van het verkeer:P doodleuk zei dat we helemaal niet meer naar de overkant van de brug konden:S. Pff gaan onze tickets van 60 dollar dan dachten we. Maar gelukkig bleek de trein over de brug toch nog wel open, dus konden we nog op tijd aan de andere kant van de brug komen:P.

Na het vuurwerk zijn we niet lang meer op het dak gebleven, want we hadden wel even zin om te dansen, dus de stad ingegaan daar. Met een paar bekenden uit Nieuw-Zeeland, die ook op het terras waren, nog gedanst in een kroegje verderop. Wel een eind om dat te bereiken, zelfs met de bus een stukje en toen daarna iedereen opperde: afterparty!.. bij het stel bekenden van Nieuw-Zeeland (dat in Sydney een appartement had), dacht ik: hm nog verder van ons hostel af zijn we dan haha pff dat wordt een lange terugweg. Mja toch maar die kant op met de bus en het was nog wel even gezellig. Wel doodop, nog even liggen pitten op de bank, poging tot in ieder geval, pff zo krap:P.

Maar om 8 uur 's ochtends zei ik tegen Tessa: kom op, we gaan beginnen aan onze terugweg naar het hostel nu er vast weer bussen rijden. Maar echt een onmogelijke routebeschrijving mee gekregen en tijdens het lopen dachten we ook al: rijden er eigenlijk wel bussen op nieuwjaarsdag? Op een gegeven moment waren we het wel een beetje zat en die bushalte zouden we toch al niet meer vinden.:P Tessa ging wel even verderop in de straat kijken naar een paar borden, toen er een taxi de hoek om kwam gescheurd, dus ze riep: Cindy, houd die taxi aan! Ik zat al helemaal gebroken en moedeloos op de stoeprand (ik dacht we zijn pas om 3 uur smiddags terug bij ons hostel en ons bed:S)..maar hier wilde ik nog wel even voor overeind springen!

Gelukkig kon deze beste man ons afzetten bij de brug en konden we een ticket over de brug ook nog net betalen:P. Dus vanaf de brug de trein teruggenomen en toen wisten we de weg gelukkig wel weer;). Dolblij toen we eindelijk om 10 uur 's ochtends na ons nog even volgestouwd te hebben bij het gratis ontbijt (ja, honger hadden we ook best wel) in ons bedje lagen.:) Maar het was wel een supergezellige avond en ach het is maar 1 keer oud&nieuw toch;)!

Ondertussen hebben we Sydney even verlaten voor 3 daagjes. We zitten nu in de Blue Mountains (2 uurtjes met de trein van Sydney af). Het is een supermooi national park. Vandaag onze eerste hike gemaakt en ook weer een flink goede;), 6 uur lang onderweg geweest. Maar wel weer supermooie plekjes gezien, bos, watervallen en hele mooie uitzichten over de bergen. Het is wel grappig, want de Blue Mountains heet niet voor niets zo en de bergen hebben ook allemaal een blauwe gloed over zich heen hangen. Dit wordt veroorzaakt door een soort mistige olie die de Eucalyptus bomen hier afgeven aan de lucht. Dat is wel een erg apart en mooi gezicht!:) Morgen gaan we nog even de Katoomba Falls bezoeken 's ochtends en we willen 's avonds nog even gaan kijken op een andere plek naar de zonsondergang. Dat schijnt ook heel mooi te zijn. Wel even lekker om nu weer in rustig en kleind dorpje te zijn, met wel nog een heel leuk centrum met best veel cafetjes en winkels nog (zelfs een Aldi:P). Bovendien is het hostel waar we nu zitten ook wel heel erg chill. Heel kein en gemoedelijk, de vrouw hier kent je zowat bij naam zeg maar, echt leuk!

Hierna gaan we weer even terug naar Sydney voor 1 dagje om Camilla en Sophie weer te meeten en samen te beginnen aan onze roadtrip naar Melbourne. We hebben namelijk een busje gehuurd voor een weekjes, een campervan. Supersupervet!!:D Haha we hebben er allemaal echt zo'n zin in. Het ultieme gevoel van vrijheid en reizen denk ik als je lekker in je eigen busje over deze prachtige wegen hier in Australie rijdt!:)
We gaan dan nog voor 1 dagje Canberra bezoeken (wilden we eerst overslaan, omdat het een beetje een saaie regeringsstad is zeiden de meesten). Maar nu hoorden van heel veel mensen dat het toch wel leuk is voor een dagje en dat ze er ook twee hele mooie musea hebben (vooral het War Memorial Museum leek ons wel erg interessant). Daarna lekker langs de kust rijden naar Melbourne.:) Dit kan gewoon in 2 dagen. Maar na Melbourne ligt nog wel een heel mooi stukje in de richting van Adelaide, heel bekend: de Great Ocean Road. Supermooie route schijnt! Het lijkt ons toch wel erg mooi om dat met de eigen auto te rijden ipv met de bus, dus daar nemen we dan nog 3 daagjes de tijd voor:D en dan keren we terug naar Melbourne, waar we de campervan weer droppen.

Het koste wel wat extra om de auto in Melbourne te droppen (one way fee, 150 dollar), maar dat is het zeker wel waard. Al met al, verzekering en benzine, kwamen we op ongeveer 100 dollar meer uit dan wanneer je een busticket en hostels zou betalen. Alles zit namelijk in deze campervan, je kan er met 4 personen in slapen (2 achterin en 2 op het dak). Superhandig en je kan op de meeste plekken gewoon zo langs het strand de auto parkeren 's nachts. Supergaaf, ik kan echt niet wachten om in ons busje rond te scheuren:P. We hebben maar wel een goede verzekering genomen, alles gedekt, stress free heette die:P, voor het geval we de auto in de prak rijden hihi(A). Haha nee dat laatste gaat niet gebeuren!:P Maar toch wel fijn een goede verzekering; het rijden in het drukke Australische verkeer en aan de andere kant van de weg, zal in het begin al wel stressvol genoeg zijn haha;).

Superspannend wel, een heel avontuur weer. Maar ik weet zeker dat we echt een topweek gaan hebben met zn 4-en!:). Het was eerst wel een heel gedoe om een verhuurmaatschappij te vinden. Bij alle maatschappijen waar we binnenliepen hadden ze een minimale huurtijd van 2 weken. En dat ging niet werken voor ons, omdat we, Tessa en ik, waarschijnlijk een tijdje in Melbourne willen blijven. Maar gelukkig kwamen we als laatste de Jucy Rentals nog tegen en hebben we hier een leuke campervan kunnen huren!:D

• 04 Januari 2012 - 10:56

Annelies & John:

Hee Cin!

Een erg leuk verslag weer! En wat lijkt me dat oud & nieuw (en het hele gedoe eromheen) leuk om een keer mee te maken!
    Leuk hoor!

Geniet van je verdere reis, en van de rondreis met jullie "camperven";)

Groetjes,
    John & Annelies

• 04 Januari 2012 - 14:08

Mams:

Hai schat!
    Jullie zijn echt van alle markten thuis, als jullie straksjes terugkomen!;)
    En wat een mooie camera , zo zie je maar weer : alle nadeel heb z'n voordeel,:)
    Passen jullie wel heel goed op met die campervan? Ontzettend veel plezier!!!
    dikke kus!

• 04 Januari 2012 - 20:50

Hans En Marian:

Hoi Cindy, ook voor jou natuurlijk een heel gelukkig nieuwjaar; maar net als voor Tessa geldt voor jou natuurlijk ook dat dat allang niet meer stuk kan.
    Prachtige foto's en geweldige belevenissen tonen dat goed. Nu meid nog héééél veel plezier en met de camperreis voorzichtig met rijden en tot de volgende mail.
    Knuffels van ons.