Laatste weekje Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu Laatste weekje Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Cindy Aarden - WaarBenJij.nu

Laatste weekje Nieuw-Zeeland

Door: cindyaarden

Blijf op de hoogte en volg Cindy

25 December 2011 | Australië, Sydney

Na een toch wel iets regenachtig begin van onze Kiwi-busreis de laatste 10 dagen voonamelijk zon gehad, echt helemaal super! We hebben veel hiketochten gedaan in een supergave omgeving! Hoe zuidelijker je namelijk gaat in Nieuw-Zeeland, hoe mooier de natuur nog weer wordt... haha ik wist niet dat het nog mooier kon dan de plaatsen waar we al geweest waren:P.

De dagen na onze skydive in Abel Tasman hebben we een driedaagse hiketocht gedaan in het Abel Tasman National Park; de bekende coastaltrack hebben we daar gelopen: een supermooie route langs de westkust. We liepen deze track met nog twee anderen: een nederlandse jongen en een duits meisje en Wes was natuurlijk ook mee. Wel erg gezellig om zoiets met een stel te ondernemen:). We sliepen twee nachten in hutjes onderweg. Deze moet je van tevoren boeken net als een hostelkamer. Het zijn gewoon twee slaapkamers voor 14 personen (2 banken boven elkaar waar matrassen voor klaar liggen) en een keuken/zit gedeelte en een paar wc's hokjes buiten. Nu moet je niet denken dat het er net als een hostel uitziet verder ook. Er is echt helemaal niets, op het matras na dan, zelfs geen gas. Lekker back to basic dus;) Maar wel een superervaring en een geweldige omgeving natuurlijk: de mooiste stranden binnen handbereik, dus laten we niet gaan klagen!:P

Het was erg gezellig deze 3 dagen, het slapen was wel wat minder (snurkende mannen:s), maar gelukkig waren daar onze oordoppen weer!;) De tocht was niet makkelijk, aangezien er niets in de hutjes was, moest je alles wat je nodig had voor 3 dagen, eten e.d. meesjouwen. En eerst denk je: hm wat heb ik nu nodig die drie dagen: bikini, een boek, pyama, handdoek, ipod, regenjas, slaapzak, 1 setje kleren, trui, muesli repen (pff wat kwamen die me na 3 dagen de neus uit zeg:P), appeltje, grote waterfles, pannenset, instant pasta (hmmm ja echt genieten hoor dat avondeten die drie dagen)... maar dan merk je al dat het lijstje op een gegeven moment toch wel weer aardig lang is en je backpack aardig zwaar!:| En nu ben ik vast nog wat dingen vergeten:P. Wel een beetje rugpijn dus af en toe haha maar goed dat was het allemaal meer dan waard hoor!:) Super drie dagen gehad! De laatste dag wel flinke regen, maar gelukkig hadden we een paar mooie plastic 5 dollar poncho's bij ons:P.

Na onze terugkomst in het hostel toch wel weer even genoten van een fijne douche en een fijn bed;). De volgende ochtend weer de bus in, op weg naar Westport. Dit keer de activiteiten maar even overgeslagen daar; we moesten allemaal nog even bijkomen van de dagen ervoor;). Verder niet veel te doen hier; het regende ook pijpenstelen de hele dag. Na een nachtje in Westport gingen we op naar Greymouth, al net zo'n klein gehucht en al net zo'n regenachtige dag haha:P. De weg hierheen was wel een hele mooie route langs de kust en we maakten ook nog een stop, waarbij je na een korte wandeling wilde zeehonden liggend op de rotsen kon spotten, supergaaf! Eenmaal in Greymouth hadden we een gezellig groepsdinner en een themeparty. Dat was wel erg grappig.

Het hostel was superoud, de bar bij het hostel zo mogelijk nog ouder (ze hadden nog een jucebox:P), maar het werd dan ook gerund door de oudste pub-eigenaar van Nieuw-Zeeland (87 jaar, toch wel een prestatie:)). En het was een supergezellige avond, iedereen hilarisch verkleed; het thema was namelijk Grandpa and Grandma. Eerst dacht ik wat moet je daar nou mee? Maar het was inderdaad zoals de busdriver, die het thema voorstelde, zei: goedkoop en makkelijk (en supergrappig). Onderweg even langs de charity shop en iedereen flink zijn slag geslagen daar. Voor 5 dollar een oma-blouse, oma-rok en nog een truttig oud tasje voor 2 dollar: hup, outfit compleet;). Na het eten omkleden en toen lekker de hele avond gedanst op plaatjes uit de juke-box, erg gezellig.

De volgende ochtend iedereen weer fris en fruitig in de bus op weg naar Franz Josef. Een supermooi plaatsje omgeven door bergen en het weer knapte zowaar die dag ook weer een beetje op:). Dit plaatsje staat bekend om de grote Franz Josef gletsjer waar je dagwandelingen naartoe kunt maken. Wij hebben hier dan ook gekozen voor een dayhike en dat was wel echt supergaaf! Superzonnig die dag van de wandeling gelukkig (we hadden de hike een dag uitgesteld, want het weer die dag ervoor was weer ruk:P); dus erg blij dat tijdens onze glacier-hike het zonnetje ons weer toescheen!:) Je kon zelfs bovenop de gletsjer nog in je t-shirtje lopen, heerlijk.

Het was een 8 uur lange wandeling, best wel een beetje pittig. Je loopt namelijk op laarzen van de touroperator waar je totaal niet aan gewend bent; aan het eind van de dag was ik dan ook wel blij dat ze uit mochten..Sommige hadden de vellen er bij hangen:o, maar dat viel bij ons nog mee gelukkig;)... Bovendien kreeg je vanaf het moment dat je op het ijs ging lopen een soort ijzeren ombindschoen aan om je laarzen heen met spikes voor meer grip op het ijs (een beetje a la die instapschaatsjes die kleine kinderen altijd hebben:P). Dit loopt allemaal wel iets zwaarder dan anders:P. De wandeling was echt supergaaf, heel raar om over het ijs en tussen die ijswanden te lopen, supermooi! Soms waren er nog best steile en pittige stukjes op de route ook, maar we stopten wel vaak om even op adem te komen en foto's te maken. Echt een hele gave excursie was het!:)

Hierna hebben we twee dagen in Wanaka doorgebracht, een erg mooi plaatsje ook. Jammer dat het wel weer een hele dag rijden was, maar eind van de middag nog snel even erop uit geweest en bij het meer gelegen. Dit plaatsje ligt aan een heel groot meer (supermooi!) met daaromheen ook veel mooi, best hoog gelegen berggebied. Na een aantal relaxte dagen die we hadden gehad, vonden we dat het hier wel weer tijd was om een mooie wandeling te maken. De volgende dag dan ook al vroeg op pad, weer met zn 5-en, net als in Abel Tasman, erg gezellig!

En wat een mooie plek is Wanaka zeg, wauw, geweldige route langs het meer gelopen. De rest (fanatiek!) is ook nog een berg opgeweest, maar ik (iets minder fanatiek:P) vond het om 1 uur wel mooi geweest en ben nog even aan het meer gaan liggen. Genieten, wat een uitzicht zeg: lig je daar lekker in de zon aan het meer met op de achtergrond nog besneeuwde bergtoppen, zo gaaf! Helaas konden we hier niet langer blijven. Maar onze volgende bestemming was ook zeker de moeite waard!:).

Dit was namelijk Queenstown, wel de meeste bekende en een van de grotere plaatsen van het zuidereiland en dus ook een gezellige partyplace:P. Erg bekend is hier de bungee-jump, de eennahoogste van de wereld, 134 meter en Tessa en Wes voelden daar wel wat voor. Ik iets minder, zeg maar beter niks haha:P. De skydive was geweldig, maar een bungee vind ik toch echt een beetje nergens op slaan; zoveel geld alleen voor die paar seconden dat het lijkt alsof je jezelf te pletter gooit. Maar Tessa's besluit stond vast (en stiekem was ik ergens ook wel een beetje trots hoor op mijn kleine zusje; ze deed het toch maar even). Gelukkig waren ze een uurtje later weer veilig terug:) en het was echt de moeite waard geweest volgens haar: ja, als je het eenmaal gedaan hebt, zal dat ook best een kick geven natuurlijk!

Onze tweede dag in Queenstown zijn we nog even de heuvel opgeklommen, wel een gaaf uizicht van de omgeving en de middag lekker bij het meer gelegen, ja alweer een meer haha, maar erg mooi ook weer;). De volgende dag hadden we een trip naar Milford Sound gepland. Al met al een superlange dag, 13 uur onderweg geweest, maar het was echt de moeite waard! Zelfs de 5 uur lange busrit heen en terug, wat een gaaf landschap doorkruisten we, supermooi:D. Gelukkig een paar stops gemaakt en wat mooie foto's kunnen nemen.

Toen we uiteindelijk in Milford Sound waren hebben we 2 uur daar rond gevaren op een boot, wauw, de omgeving is echt wel adembenemend hoor! Een sound is een soort van Fjord, maar dan een beetje anders;). Ook nog een groep zeehonden zien liggen zonnen op de rotsen weer, wat een leuke beestjes!:) Na deze lange dag 's avonds nog gezellig bij het meer gezeten met een stel mensen van de bus. En ook nog maar even het uitgaansleven in Queenstown onderzocht; we konden daar natuurlijk niet weg zonder een keertje te stappen. En het was ook een supergezellige avond!:)

Helaas de volgende ochtend weer vroeg op en mochten we ons opmaken voor een 8 uurlange busrit naar Christchurch. Onderweg nog maar even wat bijgeslapen:P. Nog wel even schrikken onderweg toen we bijna in Christchurch waren en de busdriver ineens over een aardbeving begon:o. Vorig jaar zijn daar zulke hevige aardbevingen geweest en deze dit jaar was ook niet niks, 5.8 op de schaal van richter. Toch viel de schade verder allemaal mee (het meeste was natuurlijk de vorige keer ook al omgegaan:s) en hebben wij er weinig van gemerkt. Het vliegveld was wel geevacueerd en een paar uur gesloten. We waren eerst dan ook nog even bang dat we niet konden vliegen de volgende ochtend vroeg maar gelukkig vertrok onze vlucht gewoon op tijd:).

We hebben nog wel een naschok gevoeld toen we in ons hostel waren; het bed begon ineens helemaal te schudden, wel heel bizar hoor om mee te maken! We moesten er weer vroeg uit, 4 uur 's nachts wel te verstaan en toen op weg naar het vliegveld. Aangezien het maar een kwartiertje lopen was, tenminste dat was ons verteld, dachten we dan lopen we dat eindje naar het vliegveld wel even. Maar pfoe wat een eind, het was wel 50 minuten:|, en we liepen echt wel door hoor haha:P. We wilden onze vlucht niet missen natuurlijk! Bezweet en verhit kwamen we aan (pff in totaal wel ruim 20 kilo aan bagage meegesjouwd natuurlijk:s), maar we waren gelukkig nog wel op tijd:P.

En gisterochtend aangekomen in Sydney. Na al die rust en ruimte in Nieuw-Zeeland nu weer ineens midden in deze drukke, hectische stad, maar wel heel erg gaaf om hier weer te zijn! We hebben een fijn hostel (van tevoren geboekt, omdat het zo'n drukke periode is nu, dus altijd maar afwachten waar je terecht komt:P), maar hier houden we het deze 10 dagen zeker wel uit:). Vanochtend hadden ze zelfs een kerstontbijtje voor iedereen, toch wel leuk! Al hebben we het kerstgevoel echt helemaal niet hier in de zon haha:P.

Nu voor kerst ook geen bijzondere plannen, maar met oud&nieuw hebben we wel een leuk feestje gepland. We hebben kaartjes gekocht samen met twee Zweedse meiden, Camilla en Sophie (die we in Nieuw-Zeeland hebben leren kennen), voor een feestje op het dak van een gebouw met een goed uitzicht op de Harbour Bridge en het vuurwerk. Dus dat gaat volgens mij wel heel gezellig worden!:D Verder moeten we hier het een en ander regelen; een nieuwe camera kopen en nog achter mijn bankkaart aan (die ik na 2 maanden in Australie nog steeds niet heb ontvangen, grrr!:P). Verder gaan we natuurlijk een bezoekje brengen aan het bekende Bondi Beach en de stad nog verder verkennen. Er zijn ook een paar Nederlanders hier nu die we eerder tijdens onze reis zijn tegengekomen, dus daar gaan we waarschijnlijk ook nog eens even mee afspreken! Wel erg gezellig:). We gaan hier ons hier wel vermaken de komende 10 dagen!:)

En natuurlijk voor iedereen die dit blog nog leest vandaag of morgen: Merry Christmas!!:D En ook alvast een heeeel gelukkig 2012!!
Cheers, xx

• 25 December 2011 - 09:19

Mams:

Hai lieverd! Wat heerlijk dat het nog steeds zo goed gaat met jullie!! (toch handig,he? die oordoppen) Hele fijne tijd in Sydney gewenst! En ik ben nu toch wel erg (mega-erg) benieuwd naar die super mooie foto's ;) Dikke kus!!

• 25 December 2011 - 11:22

Paps:

Hoi Cin! Weer een erg leuk verhaal. Hopelijk kan eindelijk dat verhaal met die bankpas worden afgesloten.
    Heel veel plezier in Sydney.
    We moeten uiteraard wel even skypen een dezer dagen en we verwachten nog foto's.
    Dikke kus!!

• 25 December 2011 - 13:17

Marian Roelink:

Hoi Cin, volgens mij heb jij de tijd van je leven daar en wat leuk om al die verslagen te lezen, het is allemaal supergaaf zo te lezen. Ik wil je een onwijs fijne jaarwisseling wensen en een goed 2012 groetjes

• 26 December 2011 - 13:13

Wilma Ploeg:

Hoi Cindy,
    Dat is wederom weer een leuk verhaal om te lezen en wat doen jullie toch veel en maken jullie een hoop mee.
    Nog een gezellig 2e kerstdag en een leuke jaarwisseling en een onwijs goed 2012.
    Groetjes, Wilma.

• 03 Januari 2012 - 19:14

Johan Jansen:

Hoi cindy, blij te horen dat het heel goed met je gaat in nieuw zeeland en australie. Een hele andere wereld als griekenland natuurlijk! We wensen je nog een goede tijd toe.
    gr. Johan, Marinka en Ricardo